Weer even lekker weg. We rijden toeristisch naar ons favoriete stekje in Zwitserland, de Jungfrau regio. Net een nieuwe voorruit erin en pats steenslag! Dan maar weer even langs Autototaalglas in Weert om het pitje te laten vullen, wat is dat toch een vriendelijk en behulpzaam bedrijf, echt fijn dat er nog zulke bedrijven zijn. Vandaar rijden we over mooie binnenwegen door België en Luxemburg, daar natuurlijk even de dieseltank volgooien, we blijven tenslotte Nederlanders. We overnachten op de slecht verzorgde CP Saint Nicholas de Port (Site code 1340) maar het is er lekker rustig en we slapen dus goed. De volgende dag komen we via totaal andere routes Zwitserland binnen, heerlijk om nu eens de tijd te nemen om de binnenwegen te rijden en einde van de middag rijden wij camping Breithorn op (Sitecode 27876) en meteen is het bekende gevoel van thuiskomen er weer vooral als Sylvia op haar bekende wijze aanwijzingen meent te moeten geven. De borrel en het diner worden traditiegetrouw door Kees en Marieken verzorgd, heerlijk om weer bij te praten. De volgende dag meteen skipak aan, met de bus en dan met de Schilthornbahn omhoog. Boven bij Birg blijken de sneeuwcondities prima te zijn, lager en op de zuidhellingen is het slecht gesteld met de sneeuw maar wij hebben hier een heerlijke skidag. Marcel gaat nog even met Marieken ouderwets knallen op wat zwarte hellingen, Yvonne en Sonja doen het wat rustiger aan en gaan met de gondel naar beneden. ’s Avonds weer lekker en vooral gezellig met zijn allen bij Kees en Marieken gegeten.
De volgende dag is het helaas een regendag dus de nodige boodschapjes en even luieren maar ’s avonds heerlijk eten bij Weidstuebli op camping Jungfrau, prima eten en een zeer gezellige bediening altijd in voor een geintje. De volgende dag droog maar veel te warm om te skiën dus met de trein naar Interlaken en een prachtige wandeling langs de rivier gemaakt die natuurlijk eindigt bij de Migros voor koffie met wat lekkers. Terug door het centrum naar het treinstation nog even een nieuwe vakantieportemonnee gekocht omdat ik helaas mijn vorige was verloren en ‘s avonds bij Jos en Sonja smakelijk gegeten en afscheid genomen omdat morgen Kees en Marieken weer naar huis gaan en wij nog wat verder willen zwerven. De volgende ochtend staat de camper te schudden van de wind, de föhn waait door het dal. Wij zien de meiden van de camping al druk aan de gang bij een caravan waarvan het winterdak is afgewaaid, Marcel gaat ze maar even helpen de boel te bergen en de caravan te verankeren.
Zelf verplaatsen wij onze camper naar de luwte van het sanitairgebouw want de wind dwars op de zijkant is erg onaangenaam en ook onze winterafdekking rond de voorramen waait los. Na ontbeten en orde op zaken gesteld te hebben rijden wij weg en voorbij Interlaken hebben we geen last meer van de wind. We gaan naar het Zwitserse Fribourg waar wij de modelspoorbaan van Kaeserberg bezoeken, een mooie baan die weer inspiratie aan Marcel geeft om straks thuis verder te bouwen aan zijn eigen modelbaan.
Vanaf Fribourg rijden wij door de horlogestreek van Zwitserland, waar wij veel bekende merknamen passeren die ons herinneren aan onze tijd dat we voor deze prachtige merken mooi reclame- en standwerk mochten produceren. We komen Frankrijk binnen bij de Doubs en overnachten bij een rondvaarthaventje (Sitecode 25130). De volgende ochtend pakken wij de fiets om naar de Saut de Doubs een 27 meter hoge waterval in een canyon achtige omgeving. We fietsen langs de Franse kant heen, met een paar behoorlijke klimmers erin, en langs de Zwitserse kant weer terug, waar nog wat restanten gemarkeerd zijn van de 4 watermolens die hier hebben gestaan. Nu heerlijk rustig vooral in deze tijd van het jaar maar vroeger dus een bedrijvig stukje natuur. Genieten!
Helaas een wat grijze dag dus onze tocht door de Jura biedt ons geen vergezichten maar het is wel leuk rijden en eindigt bij een fraaie overnachtingsplek in Baume les Dames aan de Doubs (Sitecode 2543). Vandaag meer zon en een prachtige route over departementale wegen. We zien de lente binnenkomen, madeliefjes, narcissen en primula’s die al bloeien en de bloesem van een vroege kersenboom, de krentenboom en de forsythia. De zon laat de natuur weer wakker worden. We rijden in de vallei van de Meuse/Maas die ontspringt in Pouilly-en-Bassigny op het plateau van Langres, er is meer dan genoeg water want ook de weilanden en bossen staan onder. We lunchen op een leuke CP aan de Maas bij Goncourt en rijden om 17.30 uur in Verdun het terrein op van Dragees Braquier. Net als boeren en wijnhuizen stelt dit bedrijf ook zijn parkeerplaats open voor camperovernachting (Sitecode 12225).
Verdun is natuurlijk een beladen plaats met het oorlogsverleden van WOI, dus stappen wij de volgende morgen vroeg op de fiets om het één en ander te bezoeken. Eerst naar het centrum van Verdun naar de immens grote Citadelle. Verdun is al heel lang een legerplaats. In het jaar 843 werd hier het verdrag van Verdun gesloten waarbij de verdeling van het Karolingische Rijk werd geregeld. Alle schermutselingen tussen Duitsland en Frankrijk waren van belang voor de militaire ontwikkeling van deze stad. In de Citadelle maken we met een VR bril op in een karretje een rondgang waarbij drie soldaten ons meenemen in het leven in de Citadelle tijdens WOI. We fietsen nog langs wat historische puntjes in de stad en fietsen dan de Maasvallei in langs het kanaal lateraal naar het noorden de heuvels in naar het slagveld van Verdun. Een mooie maar beladen fietstocht als je weet dat in WOI, La Grande Guerre voor Frankrijk, hier zo’n 300.000 doden en 700.000 gewonden zijn gevallen. Er 9 dorpen volledig verdwenen zijn omdat hier ongeveer 150 granaten per vierkante meter zijn gevallen, waaronder ook vele met gifgas waardoor er nu nog steeds giftige grond is en er decennia geen boom wilde groeien. We klimmen met de fiets naar de top waar zich het Ossuarium Douaumont (knekelhuis) en een grote militaire begraafplaats bevinden. In de tombes van de kapel liggen de beenderen van 130.000 ongeïdentificeerde soldaten, en op deze begraafplaats nog 16.000 geïdentificeerde slachtoffers. Het is een gruwelijke werkelijkheid en gezien de situatie heden ten dage heeft de mens er nog steeds niets van geleerd.
Onder de indruk fietsen wij terug.
Tja, omdat wij op hun terrein staan toch ’s morgens voor vertrek een bezoek aan de fabriek gebracht. Wat een leuke bezichtiging met veel historie en nog steeds veel handarbeid om de amandelen te sorteren en van een mooi suikerlaagje te voorzien. Natuurlijk eindigen we in de winkel waar ook wij niet de verleiding kunnen weerstaan en een paar verschillende Dragees de Verdun kopen. Het is een aanrader als je in de buurt bent. Het is inmiddels donderdag en komende zaterdag hebben we afgesproken op te passen dus langzaam richting huis. Vooral langzaam want we willen nu echt eens de kleine wegen in Luxemburg rijden en dat valt niet tegen en op de CP in Liefrange (Sitecode 54496) zien we de zon aan de andere kant van het dal mooi achter de bergen verdwijnen.
Op vrijdag rijden wij door het Duitstalige deel van België en wordt het landschap vlakker en vlakker in Limburg door het Geuldal nog enkele heuse haarspeldbochten en dan is het weer gedaan met de bergen. Wij overnachten op een CP in Eersel (Sitecode 86517) en brengen een gezellige avond door bij een neef van Yvonne, even lekker bijkletsen. Zaterdagochtend dwars door Brabant langs mooie boerderijen en via de veerpont bij Krimpen de Lek over om dan in Nieuwkoop hartelijk onthaald te worden door de (klein)kinderen. Lekker kletsen, pannenkoeken eten en oppassen en zondag na de koffie naar huis. 2.266 kilometer gereden en heerlijk veertien dagen weggeweest.
0 reacties