Techniek

Keuken en sanitair

In het kleine maar o zo complete keukentje heb ik niet echt bijzondere zaken aangepast. Uiteraard zorg je ervoor dat het servies en bestek rammelvrij mee op reis gaat. Dat betekent dat in het ene bovenkastje de wijnglazen (was nog over van de zeilboot) ondersteboven aan hun voetje worden opgehangen in een houten profiel waar voorlangs een shock cord is gespannen om te voorkomen dat de glazen uit de ophanggleuf kunnen schuiven.

De longdrinkglazen, de espresso kopjes, de cappuccino koppen, de soepkommen staan in een op maat aangepast blok foam dat in elke kampeerzaak te koop is. De diepe en platte borden liggen daar deels in maar ook bovenop, wel is elk bord door een vilten ster tegen het rammelen gescheiden van de andere borden.

In de andere bovenkast is Ikea rijk vertegenwoordigd met haar witte kunststof bakken waarin allerlei kleingoed rammelvrij is opgeborgen.

In de halfronde kast onder het aanrecht hebben alle pannen hun plekje gevonden, ook hier is elke pan door een vilten ster tegen het rammelen gescheiden van de andere pannen. Dan hebben we nog de nodige afwas- en schoonmaakmiddelen die (geheel tegen het advies van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen) in de lade onderin dit keukenkastje zijn opgeborgen. In de halfronde deur van deze onderkast heb ik meteen ook een gebruiksklare blusdeken gemonteerd.

Direct rechts van het keukenblok is een smal bankje met een behalve een rugleuning ook een kussen aan één zijkant van het bankje. Dit kussen was van origine zó breed gesneden dat je niet meer langs het kussen aan tafel kon plaatsnemen. Om dat wat eenvoudiger te maken heb ik 13 cm van de breedte van het kussen afgesneden zodat het nu niet meer over de zittingen heen en buiten het keukenblok uitsteekt. Meteen tussen de rug van dit kussen en de zijkant van het aanrechtblad een strookje klittenband aangebracht zodat het kussen tijdens de rit nu wèl op de bankzitting blijft staan en niet telkens op de grond valt.

De watertank en de drukpomp voor het drinkwater zijn beide onder het bankje direct naast het keukenblok geïnstalleerd. Om altijd en overal zeker te zijn van een bacterievrije voorraad drinkwater heb ik een Tank-O3 drinkwaterzuiveraar in de tank gemonteerd die het water al in de tank bacteriologisch zuivert en er zo voor zorgt dat er geen algengroei ontstaat en dus geen biofilm tegen de tankwand en in de waterleidingen kan groeien. Een vooralsnog prima werkend systeem dat een drinkwater genereert met de smaak zoals je die thuis gewend bent. Het enige nadeel is dat het systeem onderhoud nodig heeft. Minimaal eens per drie weken moet je de sonde die in het drinkwater hangt ontkalken. In warme landen zoals in Zuid-Europa en Marokko blijkt dat dit één keer per week moet worden gedaan. Ik heb er een wekker voor ingesteld die zaterdagmorgen om negen uur mij eraan herinnert dit te doen. Op zicht kost het onderhoud 2x 5 minuten werk met daartussen een half uurtje wachten, dus niet echt onoverkomelijk.

Ik had al geschreven dat wij de gasvoorziening hebben aangepast naar één losse propaanfles en één vast ingebouwde tank met LPG. Gas gebruiken wij alleen om te koken, bij het gebruik van de oven en om de koel-vrieskast te laten werken als wij vrij staan, wat voor 85 à 90% van de tijd het geval is. Achter de koel-vrieskast, in de buitenwand van de camper, heb ik twee grote ventilatoren geplaatst die middels een temperatuur sensor worden aangestuurd om bij warm weer te gaan draaien en zo geforceerd de door de koelkast geproduceerde warmte af te voeren. Dit heeft als resultaat een rustiger werkende en dus beter koelende koelkast die daardoor ook nog eens minder gas gebruikt. Voor de veiligheid heb ik op de plint recht onder de koel-vrieskast en de oven een koolmonoxydemelder van AngelEye geplaatst.

In de vrieskast heb ik een extra draagrek gemaakt. Vreemd genoeg is dat voor dit type vriezer niet los te verkrijgen terwijl er in beide binnenwanden van de vriezer al wel gleuven voor een rek zijn aangebracht. Sinds ik dit rekje heb gemaakt kunnen wij de vriezer veel efficiënter beladen en kan er daardoor ook meer in worden opgeslagen.

Boven de vrieskast staat de ingebouwde oven met daarboven een open vak als bergruimte. Tegen het plafond van dat vak heb ik vier 3D geprinte strips met aan elk strip drie ophanghaken gemonteerd. Aan deze haken hangen wij het fruit en de groentes die niet in de koelkast bewaard hoeven te worden. Doordat alles in open stoffen zakjes wordt opgehangen zit je niet meer met beurs fruit omdat het tijdens het autorijden nu niet meer tegen elkaar ligt te hobbelen en stoten.

Naast de oven heeft ons espresso apparaat zijn vaste plek gekregen. Op deze positie was door de ontwerpers oorspronkelijk een televisie gepland maar wij kijken zelden tv. Dus die ophangbeugel is meteen gedemonteerd en via Marktplaats naar een nieuwe eigenaar verhuisd. Het espresso apparaat daarentegen gebruiken wij met smaak en plezier elke ochtend en avond.

Onder de vloer, recht voor de koelkast, hangt een diepe bak waarin rechtopstaande flessen kunnen worden opgeborgen. Van origine zijn dit er zes, elk in een log plastic vak. Door deze vakscheiding te verwijderen en simpelweg twee solide wijndozen erin te plaatsen kunnen we nu 12 flessen zonder rammelen en kans op glasbreuk meenemen.

Tenslotte om het afval een plek te geven heb ik de afvalemmer in de buitendeur aangepast. Elke afvalzak die je eruit trok scheurde wat een enorme bende veroorzaakte. Het bleek dat de binnenzijde van de prullenbak in de gietvorm een aantal uitsparingen had die vlijmscherp waren en de plastic zakken opensneden. Die uitsparingen en holle ruimtes heb ik opgevuld met stukken exact op maat gesneden vijf millimeter dik isolatie-foam dat als ondervloer voor laminaatvloeren verkrijgbaar is.

De ruimte waarin de wastafel hangt en waar ook ons toilet staat behoefde weinig aanpassingen. Dat behelsde niet meer dan wat ophanghaakjes voor de handdoeken en washandjes en bakjes en vakjes om allerlei toiletspulletjes in op te bergen. Wel heb ik meteen nadat de camper geleverd was een handdoekenrek en toiletrolhouder vanaf het deurtje onder de wastafel gedemonteerd omdat beide de zwaai van het deurtje nadelig beïnvloeden, de toiletrolhouder zat bovendien vrijwel achter je rug wat in het gebruik niet een echt handig plek bleek. De enige serieuze aanpassing is de installatie van een SOG-toiletontluchting. Dit is een ventilatiesysteem dat inschakelt zodra je het toilet gebruikt en daarbij een onderdruk in de toiletcassette genereert. De toiletruimte blijft daardoor fris en vrij van nare luchtjes terwijl de fecaliën, door de telkens nieuwe aanvoer van zuurstofrijke lucht en spoelwater, uit elkaar kunnen vallen zonder het gebruik van aan de toiletcassette toe te voegen chemicaliën. De ontluchting gaat via een op de wagenbodem gemonteerd filter.

Daarnaast heb ik een klein maar eenvoudig was droogrekje gemaakt door een bestaand rekje van de Lidl te demonteren en daarna aan te passen zodat het tijdens het rijden in de doucheruimte kan worden opgehangen om nog wat wasgoed te kunnen drogen.

Tenslotte heb ik nog wat kleine aanpassingen in de woonruimte doorgevoerd. Zoals al eens geschreven heb ik er een extra 230 Volt wandcontactdoos en een extra USB contactdoor naast de bijrijdersstoel aangelegd. Je kan aan boord nooit genoeg aansluitpunten hebben. Tegen het plafond, recht boven de salontafel hangen vier LED-spots met de gezellige uitstraling van een Belgisch café met haar ouderwetse TL-licht. Deze spots  worden nu allemaal gedimd naar een sfeervollere lichtsterkte zodat je bij een gezelschapsspel voldoende kan zien maar toch een warme sfeer creëert, mocht je een keer veel werklicht nodig hebben dan kan je ze op elk gewenste stand omhoog draaien.

Zoals alle openslaande ramen in de camper heb ik ook de twee openslaande ramen in het woongedeelte voorzien van een anti-inbraakbeugel van Lock-M-Out als raambeveiliging.

Een bron van lawaai tijdens het rijden was een kastje (eigenlijk ontworpen voor de MPPT-regelaars van de zonnepanelen) waarin wij alle sleutels, een rolmaat en een etui met muntgeld hebben opgeborgen. De vele sleutels gedroegen zich als een carillon op Koninginnedag. Door de achterwand, het klepdeksel en beide zijwanden met 3 mm flexibel foam te bekleden horen wij nu tijdens de rit niets meer uit dat kastje.