Techniek 

 

Op deze pagina’s zal Marcel zijn aanpassingen en kennis delen over de veranderingen aan onze camper.

Van bed naar kastruimte

Zoals beschreven in het tabblad “Over ons” onder het kopje “De Camper” zijn wij niet over één nacht ijs gegaan bij het aanschaffen van onze camper. Tijdens onze zomervakantie van 2005 op Sardinië hebben wij al besloten om een camper aan te schaffen. Alleen door ons beider werkzaamheden en een druk gezin vonden wij het niet zinvol om dat meteen te doen omdat je dan veel geld investeert waarvan je vervolgens nauwelijks gebruik kan maken. En zoals ene Johan Cruijff ooit heeft gezegd “Elk nadeel heb zijn voordeel” gaf dit ons meteen voldoende tijd om ons te oriënteren en een serieuze wensenlijst op te stellen. Tegen de tijd dat wij een aankoop zinvol achtten ben ik gedurende ruim tweeënhalf jaar bezig geweest om een jong gebruikte camper te vinden die aan dit eisenpakket zou voldoen. Helaas, de spreekwoordelijke naald in de hooiberg hebben wij niet kunnen vinden vandaar dat wij het roer hebben omgegooid en ons zijn gaan beraden om een nieuwe camper te bestellen. Maar dan, welk merk? Twee bezoeken in 2018 en 2019 aan de Caravan Salon in Düsseldorf waren ervoor nodig om ook deze vraag op onze lijst te kunnen afvinken.

Opnieuw een maar. Dan heb je een nagelnieuwe camper zo uit de verpakking maar is dat het dan? Voor velen misschien wel, maar voor ons zeker niet. Ten eerste wil je zo een ding naar jouw hand zetten, je eigen sfeer erin aanbrengen en het nieuwe aan het oog onttrekken. Ik noem dat altijd “je eigen geur erin brengen”. Nou er is zogezegd heel wat geur in aangebracht, simpelweg omdat wij vinden dat het altijd beter kan dan een standaard iets. Dus heb ik er heel veel tijd ingestoken om de door ons gewenste aanpassingen in en aan de camper aan te brengen.

Mobilvetta K Yacht 90 Tekno Design

Zoals je in bovenstaande schets kan zien zijn er twee tweepersoonsbedden aan boord. Achterin een zogenaamd queensbed van BxL= 160 x 195 cm dat van beide zijden instapbaar is. Voorin de wagen, boven beide voorstoelen, hangt een tweepersoons hefbed van BxL= 140 x 195 cm. Dit bed wordt tijdens het gebruik boven beide voorstoelen neergelaten. Wij hebben geen twee dubbele bedden nodig en bovendien wordt de camper optisch veel kleiner doordat het bed boven die twee stoelen hangt met als gevolg dat ik daar telkens moet bukken om achter het stuur te kunnen kruipen of als bijrijder plaatst te nemen.

 

In bovenstaande foto het hefbed in neergelaten toestand. (het dekbed en kussens moet je er zelf bij denken).

Wij hebben geprobeerd een camper zonder hefbed te bestellen maar de fabriek van Mobilvetta in Italië wilde daar niet aan meewerken, ook een bredere instapdeur was niet bespreekbaar. Helaas het is niet anders dus dan maar bestellen zoals die is. Wel heeft de Nederlandse importeur Caravan & Camper Center in Nederweert, toen hij van mijn klusplannen hoorde, een heel genereus aanbod gedaan door ons vier klepdeurtjes met hang- en sluitwerk te leveren van het formaat zoals boven het queensbed in ruil voor mooie foto’s van de camper die hij als PR-materiaal zou kunnen gebruiken. Je moet dan denken aan onze camper hoog in de Tibetaanse Himalaya, ergens in de Gobiwoestijn of aan de voet van de Chinese Muur. Helaas is het niet mogelijk om in Beijing met de camper op het Tiananmenplein (Plein van de Hemelse Vrede) te komen of pal voor de Verboden Stad. Het Rode Plein in Moskou lukt daarentegen weer wel. Dus per saldo is dit aanbod een heel mooie deal met voor ons beiden een win-win situatie.

De oplossing voor het gebukt lopen was dat ik het hefbed meteen heb gedemonteerd en uit de camper gehaald. Op deze foto is te zien hoeveel extra ruimte er achter het hefbed vrijkomt.

Vervolgens ben ik aan het inmeten gegaan en heeft onze zoon Damien in nauw overleg met mij een stalen frame gemaakt dat als basis voor bovenkastjes zou dienen. We hebben het frame uitgevoerd in twee zijdelen en een middendeel zodat het geheel ook nog naar binnen te krijgen zou zijn. Nadat ik thuis het staal heb ontvet, tegen roest behandeld en wit geschilderd heb ik het basisframe in de camper gemonteerd.

De enige stevigheid in de cabine waren die delen waar links en rechts het verenpakket van het hefbed aan de camperwand geschroefd had gezeten. Voor die plekken hebben wij een metalen plaat gemaakt waaraan beide zijdelen van het frame werden vast gelast. Na het verbinden met het middeldeel ontstond een robuust basisframe met de sterkte van een rolbeugel die in een rallywagen niet zou misstaan.

Natuurlijk is een stalen frame eigenlijk te zwaar en was het qua gewicht beter geweest om het frame in aluminium kokerprofiel uit te voeren. Maar het moet wel een stijf frame blijven, ook nadat wij onze reis naar China hebben voltooid, en het moet een stevig pakket houten kastjes kunnen dragen zonder dat het frame gaat vervormen.

Nadat het basisframe stevig gemonteerd zat ben ik twee dagen bezig geweest met het nauwgezet inmeten en pas snijden van dunne kunststof mallen die als basis moesten dienen voor de houten tussenschotjes en freeslijsten. Daarna heb ik de bedrading voor de nieuwe JBL-luidsprekers aangelegd in de open ruimtes van het frame.

Toen was het (nog steeds) wachten op de levering van het HPL. Om de juiste soort te vinden zijn we al met al ongeveer een maand of twee aan het zoeken geweest maar hebben uiteindelijk een soort gevonden die voor 97% identiek is aan het door Mobilvetta gebruikte type fineer. Maar toen het eenmaal binnen was konden we dan eindelijk aan de slag.

“We” zijn in dit geval Jan van der Hart en zijn medewerkers van Hartwerk in Wormerveer. Zij hebben in mijn werkzame leven menig door mij ontworpen vitrine of beursstand voor mij gemaakt. Voor de camper zijn wij samen aan de slag gegaan wat Jan en ik een leuke bezigheid hebben gevonden.

Vrijdagmiddag 15 juli zijn wij tweeën begonnen met het plaatsen van de eerste tussenschotjes, hoekstukken en de rond gezette freeslijsten. Rond 23 uur hielden wij het voor gezien en de volgende ochtend om 07:00 uur waren wij beiden weer paraat om verder te gaan waar wij voorgaande avond waren gebleven. Het werd een heel lange dag en nacht want we zijn doorgegaan tot zondagochtend 04:50 uur. Maar, toen zaten wèl alle kastjes en deurtjes erin, werkte het licht en was het eindresultaat precies zoals ik mij dat voor ogen had gezien. Mission accomplished. Nu snel naar huis en nog even een paar uur slapen want we hebben vanavond een veerboot in Duinkerken te halen die ons naar Engeland zal overvaren.

Het eerste hoekpaneel met tussenschotjes staat in de lijmklemmen. Alle houten panelen worden met een polymeerkit aan elkaar en aan het frame gelijmd.

Vrijdagnacht stoppen we als dit hout op zijn plaats zit. Morgenochtend weer verder.

Na een (veel te) lange zaterdag is het klaar. Nu kan ik overal rechtop staan totdat ik tegen het dashboard stuik. Het eindresultaat mag er zijn. Je kan maar beter tevreden zijn over jezelf ????

Bovenop beide kopeinden van de kastjes kan een hoed worden neergelegd die er tijdens het rijden nooit vanaf kan vallen. Tussen de originele keukenkastjes en het linker kopeinde van de nieuwe bovenkastjes is een korte boekenplank gemaakt waar reisgidsen met de nodige achtergrondinformatie hun plek hebben gekregen.

Rechts van het rechter kopeinde is een korte open wandje waar wij getekende kaarten van herinneringen gaan ophangen.

In het kastje boven de bijrijdersstoel heb ik van 4 cm foam een bak gemaakt met daarin uitsparingen waarin twee telefoonhouders voor op je fietsstuur, twee telefoons, twee GoPro sportcamera’s en een oplader van de fotocamera een plek hebben. Al die apparaten kunnen gelijktijdig worden opgeladen naar keuze via 230 Volt uit de omvormer of als walstroom (de witte laadsnoertjes) of via 12 Volt uit de boordaccu’s (met de zwarte laadsnoertjes).

In het klepdeksel van dit kastje heb ik een Parrot tapijtprofiel geplakt met daarin een LED-strip,zodat, wanneer je de klep opent, het licht aan gaat en alleen in het kastje schijnt en niet in je ogen.

Op de legplank boven dit oplaadstation ligt de verrekijker (erfenis van onze boot) met daarnaast de laptop die tijdens het rijden via de 230 Volt wordt opgeladen.

En voor het geval dat wij met de feestdagen in december kerstverlichting bovenop de kastjes willen leggen heb ik meteen een sleuf in het plafond van dit rechter kastje aangebracht om de stekker van deze verlichting naar binnen te kunnen leiden en op de 230 Volt aan te sluiten.

Alle vier de bovenkastjes hebben een verstelbare legplank gekregen zodat de ruimte zo efficiënt als mogelijk kan worden in gericht.

Dit is de aanblik als je de camper binnen stapt.

De originele LED-strips boven de keuken en boven de zuil met de koel-vriescombinatie en de oven vonden wij te kil van kleur. (op de foto was dat de kleur zoals op en onder het aanrechtblad). Daarom heb ik die LED-strips, nu ik toch bezig was, ook meteen vervangen. Nu zitten er rondom in de leefruimte dezelfde warmwitte LED’s. Dat zijn nu geen 60 maar 120 ledjes per strekkende meter waardoor je geen afwisselend donkere en lichtere stukjes in het venstertje ziet.

Achter de kastjes maar aan de binnenzijde van het grote pliségordijn heb ik over de volle breedte een LED-strip gemonteerd die het pliségordijn indirect aanlicht. Dit geeft meer diepte aan de camper waardoor deze nog ruimer lijkt te zijn.

Bovendien heb ik er een LED-dimmer ingebouwd zodat de lichtsterkte wanneer nodig nog kan worden opgeschroefd, dan wordt het ongeveer drie keer zo hel als op bovenstaande foto.