Techniek
Garage en slaapkamer
In de garage en de zich daar recht boven bevindende slaapkamer heb ik uiteraard ook het nodige veranderd en dus meer naar mijn zin gemaakt.
Onze garage dient in eerste instantie om onze elektrische vouwfietsen in op te bergen en tegelijkertijd hun accu’s weer op te laden. Daartoe heb ik eerst van aluminium profielen een eigen fietsenrek gemaakt maar dat bleek geen succes omdat Yvonne te klein was om de sjorband in het midden van de garage vast te zetten waarmee de hele zaak werd geborgd.
Op haar verzoek heb ik een uittrekbare slede van Thule aangeschaft, de Thule VeloSlide. Deze slede trek je met één hand als een soort lade aan de rechterzijde van de camper uit de garage en daarmee komen beide fietsen vrijwel geheel buiten de camper te hangen. Deze positie maakt het bijzonder gemakkelijk om de fietsen erop te tillen of eraf te pakken en bespaart je dus een verdraaide rug.
Binnen in de garage zat van origine één knullig kort buisje met een paar LED-lampjes maar dat gaf veel te weinig licht om in het (schemer)donker überhaupt nog iets in de garage te kunnen zien. Om die reden heb ik vrijwel direct na aankoop het plafond van de garage voorzien van een langs de randen rondlopende string met warm witte LED’s. Naast beide garagedeuren heb ik een hotelschakelaar ingebouwd en nu kan je dus bij beide deuropeningen een zee van licht ontsteken.
In de technische ruimte, aan de voorzijde van de garage en recht onder ons bed, bevindt zich de vorstbeveiliging van de boiler, de diesel/elektrische combinatie boiler/kachel plus de motor van het elektrisch in hoogte verstelbare queensbed. Ook hier was het aardedonker daarom heb ik daarbinnen een 90 centimeter lange LED-balk gemonteerd die eveneens met een hotelschakelaar vanaf beide garagedeuren is in te schakelen. Wanneer ik de waterleidingen winterklaar moet maken kan ik tenminste zien wat ik daar aan het doen ben.
Aangezien ik toch met stroom bezig was heb ik meteen twee wandcontactdozen voor 230 Volt aangelegd waarop de beide fietsopladers worden ingeplugd. Als wij eens een keer aan de walstroom hangen dan staat daar direct 230 Volt op anders wordt dit voltage via de omvormer aangevoerd dus kunnen de fietsen op elk moment van de dag worden opgeladen. Mochten wij eens een keer te weinig stroom in de accu’s hebben dan kan ik middels een tuimelschakelaar vanuit de slaapkamer de 230 Volt toevoer vanuit de omvormer naar de fietsen afschakelen. Oorspronkelijk had ik in de garage ook nog twee 12 Volt fietsopladers met een 12 Volt wandcontactdoos gemonteerd maar die twee laders heb ik inmiddels weer verkocht omdat ik die in de praktijk nooit gebruikt heb.
Achter de garagedeur aan de rechter wagenzijde heb ik bovenin de nis achter de deur nog vier waslijntjes van elk 110 cm gespannen om in voorkomende gevallen een badhanddoek of een ander traag drogende stof tijdens het rijden te laten drogen. Direct naast de deur hangt links een ABF-brandblusser en rechts een blusdeken. Verder hebben hier tegen de achterwand van de camper de grote buitentafel, een klein bijzettafeltje, twee stoelen, twee voetenbankjes hier hun vaste plek. Aan de andere kant van beide fietsen, dus tegen de voorwand van de garage, hangt een bakgoot met daarop rustend een grote vloermat en nog wat onderdelen van de zonneluifel. Onder deze bakgoot is dan nog ruimte vrij voor als je dat nodig hebt.
Aan de binnenzijde van deze rechter garagedeur heb ik een deur vullende grote landkaart geplakt die het gebied bestrijkt van IJsland tot Zuid-Afrika en van Senegal tot en met China. Hierop teken ik telkens met een watervaste CD-marker de reis in die wij op dat moment maken.
Achter de garagedeur aan de linker wagenzijde staan rechts vier kunststof kratten op elkaar, deze worden in hun buitenhoeken gefixeerd door een aluminium hoekprofiel waardoor drie sjorbandjes lopen. Boven deze kratten hangt met klittenband een gieter tegen de zijkant van het hefbed. Deze gieter gebruik ik wanneer ik met de camper niet vlakbij een drinkwatertappunt kan komen. Aan de voorzijde van dit deel van de bergruimte is nog wat plaats over, tegen de binnenwand hangen wat schoonmaak gereedschappen zoals een Leifheit stok om het voorraam te kunnen reinigen en een ijskrabber met sneeuwstoffer om ’s winters de ramen weer het broodnodige doorzicht te geven. Tevens kan hier ’s winters de schuifladder worden vastgezet die nodig is om bij hevige sneeuwval het dak van sneeuw te kunnen ontdoen en om het schoorsteenpijpje hoger te kunnen maken door er verlengstukken tussen te schroeven.
Aan de binnenzijde van de linker garagedeur hangt een afsluitbare schoenenzak om de nodige schoenen en slippers in op te bergen.
Aangezien ik voor het aanpassen van de elektriciteit in de garage een deel van het queensbed moest demonteren ben ik en passant ook maar meteen in de slaapkamer met de stroomvoorziening aan de slag gegaan. Het was mij al opgevallen dat de kledingkastjes boven het bed evenals de opbergvakken, onder beide trappetjes die naar het bed leiden, aardedonker waren, het leek mij daarom wel handig om achter al deze kleppen en luiken een aluminium Parrot tapijtprofiel geplakt met daarin een LED-strip, zodat, wanneer je de klep opent, het licht aan gaat en alleen in het kastje schijnt en niet in je ogen.
En omdat het bed toch al gedeeltelijk uit elkaar lag heb ik ook onder het opklapbare voeteneinde een LED-strip over de volle breedte aangelegd die weer aan- of uitgeschakeld wordt wanneer je het voeteneinde optilt dan wel neerlaat. Waarom? Simpelweg omdat er onder het voeteneinde veel bergruimte is om allerlei kleingoed in op te bergen. Bovendien staat hier de Bosch stofzuiger opgesteld. Ook deze wordt, net als de fietsen, tijdens het rijden opgeladen.
Aangezien ik al vanaf 2007 vanwege mijn slaapapneu ’s nachts een gezichtsmasker moet dragen heb ik aan mijn zijde naast het bed in de hangkast een 12 Volt aansluiting gemaakt voor mijn CPap apparaat plus een reserve 230 Volt aansluiting direct onder het matras (better safe than sorry). Bij de opstap van het bed, net onder mijn CPap-apparaat, hangt een ProPlus schuimblusser om ook slaapdronken direct een brandje te lijf te kunnen gaan.
Overigens heb ik direct na aankoop de beide hol gebogen schuifdeuren uit de slaapkamer verwijderd. Dit scheelde al snel een vijf centimeter meer staruimte direct achter het voeteneind van het bed. Ook de leren tijdschriftentassen naast de instap links en rechts van het bed heb ik gedemonteerd wat ook weer een beetje meer ruimte gaf. Bovendien deden wij daar toch niets mee en hing het maar in de weg.
Aan het voeteneind van het bed is een zogenaamd 3Gas alarm gemonteerd dat waarschuwt bij het binnendringen of vrijkomen van propaan, butaan, LPG, koolmonoxide en verdovende gassen. Voor de spanning is deze detector rechtstreeks aangesloten op het 12 Volt circuit.
Tenslotte heb ik het originele, vrij slappe matras vervangen door een wat steviger matras met een Tempur toplaag zodat wij wat comfortabeler liggen. Aan het hoofdeinde heb ik een extra dertien centimeter toegevoegd zodat ik met mijn lengte ook mijn voeten door het matras worden ondersteund.
Een volgende keer iets over de sanitaire ruimtes en de keuken.